• 1-panorama1m.jpg
  • 1panorama.JPG
  • 2-panorama2m.jpg
  • foto-01.jpg
  • foto-02.jpg
  • foto-03.jpg
  • foto-04.jpg
  • foto-05.jpg
  • foto-06.jpg
  • foto-07.jpg
  • foto-08.jpg
  • foto-09.jpg
  • foto-10.jpg
  • foto-11.jpg
  • foto-12.jpg
  • panorama3.JPG

JACHT KLUB POLITECHNIKI WARSZAWSKIEJ

PORT WOLICA NAD RZEKĄ RZĄDZĄ

 
 

Wyposażenie obowiązkowe na wodach śródlądowych od 2011

WYPOSAŻENIE JACHTÓW I MOTORÓWEK NA WODACH ŚRÓDLĄDOWYCH
Zostało określone w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z 05.11.2010 ogłoszonym w Dzienniku Ustaw nr 216 / 2010 poz. 1423 w sprawie wymagań technicznych i wyposażenia statków żeglugi śródlądowej. Nakłada ono na pokładzie statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji następujące obowiązki:
§ 4. 3. Wyposażenie ruchome powinno być właściwie rozmieszczone i utrzymywane we właściwym stanie technicznym.
§ 6. 1. Statek, z wyjątkiem statku na stałe zacumowanego do nabrzeża, powinien być wyposażony w pasy lub kamizelki ratunkowe w liczbie odpowiadającej liczbie osób znajdujących się na statku oraz w koła ratunkowe
§ 7. 1. Co najmniej połowa wymaganych kół ratunkowych powinna być wyposażona w nietonącą linkę o średnicy 8-11 mm i długości 30 m.
§ 11. Wymagania, o których mowa w § 6-10, stosuje się do statków obsadzonych załogą (…) Załącznik (tabela I wyposażenie małych statków): statek o napędzie mechanicznym o długości 4-12 metrów w rejonie 2-4 oraz pozbawiony napędu mechanicznego w rejonie 1-4 powinien być wyposażony w jedno koło (...) przy czym wymagań nie stosuje się do małych statków, których budowa i konstrukcja nie pozwala na umieszczenie koła ratunkowego.
§ 12. 1. Statek powinien być wyposażony w odpowiednie gaśnice w liczbie określonej w zależności od jego wielkości, przeznaczenia, mocy urządzeń napędowych i wyposażenia stwarzającego zagrożenie pożarowe.
3. Dopuszcza się stosowanie gaśnic wodnych lub pianowych, jeśli dostosowane są one do klasy pożarowej, która jest najbardziej prawdopodobna w przypadku pożaru w pomieszczeniu, w którym się znajdują.
7. Statek o długości równej lub mniejszej niż 20 m (...) powinien być wyposażony w gaśnice proszkowe o wielkości napełniania 2 kg. Minimalna liczba gaśnic jest zależna od długości statku i wynosi:
1)   do 10 m               - (1 + s) gaśnic,
2)   powyżej 10 m do 15 m  - (2 + s) gaśnic,
3)   powyżej 15 m do 20 m  - (3 + s) gaśnic,
przy czym "s" oznacza liczbę dodatkowych gaśnic w zależności od mocy silników napędowych i wynosi: 1 gaśnica dla silników o mocy 50-100 kW oraz dodatkowo 1 gaśnica powyżej 100 kW.
8. Dodatkowe gaśnice, o których mowa w ust. 7, powinny być równomiernie rozmieszczone w miejscach widocznych i łatwo dostępnych.
9. Gaśnice powinny być tak rozmieszczone, aby znajdowały się przy każdej zejściówce oraz, w miarę możliwości, w odległości nie większej niż 1 m od stanowiska sternika i 2 m od kuchenki.
10. Na statku dopuszcza się stosowanie innej niż określona w ust. 7 liczby gaśnic, jeżeli przy zastosowanej wielkości napełnienia nie przekraczającej 6 kg zachowana jest ta sama skuteczność gaśnicza.
§ 13. Wymagań, o których mowa w § 12, nie stosuje się do statków przeznaczonych wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji:
1)   o długości kadłuba nie przekraczającej 3,5 m;
2)   bez napędu mechanicznego.
§ 19. 1. Statek przeznaczony wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji powinien być wyposażony w następujący sprzęt pokładowy:
1)   odbijacze w liczbie odpowiedniej do rodzaju i wymiarów statku;
2)   bosak;
3)   apteczka pierwszej pomocy.
2. Wymagań, o których mowa w ust. 1, nie stosuje się do statków przeznaczonych wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji o długości kadłuba nie przekraczającej 3,5 m.
3. Skuter wodny powinien być wyposażony w zrywkę umożliwiającą awaryjne wyłączenie silnika.

 


Wyposażenie jachtów i motorówek na morzu w 2012 roku

WYPOSAŻENIE JACHTÓW MORSKICH:
Ustalają zarządzenia porządkowe Dyrektorów Urzędów Morskich (DUM) w sprawie bezpieczeństwa żeglugi morskich statków sportowych o długości całkowitej do 24 m:
- w Gdyni nr 1 z dnia 02.04.2002 ze zmianami w Zarządzeniu nr 6 z 30.04.2007,
- w Słupsku nr 2 z dnia 10 maja 2007 (tekst jednolity),
- w Szczecinie nr 2 z dnia 11 maja 2007 (tekst jednolity),
dostępne na stronach internetowych poszczególnych Urzędów Morskich określają listy wyposażenia jachtów zależnie od ich wielkości i akwenów, na których mają prawo pływać, przy czym jest ono obligatoryjne dla wszystkich jachtów używanych do celów komercyjnych oraz dla jachtów niekomercyjnych o długości powyżej 15 metrów, a jedynie zalecane dla jachtów nie używanych do działalności gospodarczej i o długości poniżej 15 metrów.
WYPOSAŻENIE JACHTÓW ŚRÓDLĄDOWYCH NA WODACH MORSKICH
Zostało określone w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z 05.11.2010 ogłoszonym w Dzienniku Ustaw nr 216 / 2010 poz. 1423 w sprawie wymagań technicznych i wyposażenia statków żeglugi śródlądowej.
Ponadto jest określone w Zarządzeniach Dyrektorów Urzędów Morskich. Dla Zalewu Wiślanego i Zatoki Puckiej reguluje to Zarządzenie porządkowe Nr 2 Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni z dnia 24 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków uprawiania żeglugi na wodach morskich w celach rekreacyjno-sportowych przez jednostki pływające o długości do 5 m oraz niezatapialne jednostki pływające o długości od 5-8 m.


 

Rejestracja śródlądowych łodzi motorowych w 2012 roku

Po zmianach Ustawy o Żegludze Śródlądowej łodzie motorowe podlegają obowiązkowej rejestracji w PZMWiNW (OZMW) wyłącznie gdy moc silników przekracza 15 kW (20 KMech), przy czym:
a) łodzie z napędem o mocy poniżej 15kW nie mogą jednak pływać z "gołą burtą" gdyż w takim przypadku przepisy żeglugowe (Dz. U. 212/2003) nakazują, by łódź nie podlegająca obowiązkowi rejestracji była "oznakowana", to znaczy miała na burcie umieszczone w sposób czytelny i trwały "nazwę lub inny znak rozpoznawczy o wysokości co najmniej 10 centymetrów" a na rufie lub w kokpicie informację z "imieniem, nazwiskiem i portem macierzystym armatora jednostki". Można ją też dobrowolnie zarejestrować.
b) łodzie motorowe z napędem o mocy powyżej 15kW (20 KMech) podlegają obowiązkowej rejestracji w PZMWiNW (OZMW), przy czym rejestracje te są obecnie wystawiane bezterminowo
c) łodzie motorowe z napędem o mocy powyżej 75kW (100 KMech) nie tylko podlegają obowiązkowej rejestracji w PZMWiNW (OZMW), ale muszą też co 5 lat być poddawane obowiązkowym badaniom technicznym wykonywanym przez PRS (Polski Rejestr Statków). Dla uniknięcia tej procedury obecnie większość niekomercyjnych łodzi motorowych z silnikiem o mocy powyżej 100 KMech (np skutery wodne) dobrowolnie rejestruje się jako jednostki morskie w Polskim Związku Żeglarskim w Warszawie przy ul. Ludwiki 4 i otrzymuje numery morskie "POL".
Niezależnie od powyższych przepisów trzeba pamiętać, że nie wolno z takich łodzi wędkować, dopóki się ich bezterminowo nie zarejestruje w starostwie powiatowym jako łodzi wędkarskiej, przy czym jest to dopuszczalne tylko dla łodzi od kadłubie, którego iloczyn długości i szerokości nie przekracza 20 metrów kwadratowych a moc silników nie przekracza 20 kW (26,6 KMech).


 

Rejestracja morskich jachtów żaglowych i motorowych 2012

Statki morskie przeznaczone do uprawiania sportu i rekreacji o długości kadłuba do 5 metrów są zwolnione z obowiązku rejestracji, ale mogą to robić dobrowolnie w Polskim Związku Żeglarskim w Warszawie przy ul. Ludwiki 4 uzyskując tak zwany „numer POL" (na przykład skutery wodne).
Statki morskie przeznaczone do uprawiania sportu i rekreacji o długości kadłuba powyżej 5 metrów muszą być zarejestrowane w Polskim Związku Żeglarskim w Warszawie przy ul. Ludwiki 4 uzyskując numer „POL" i Certyfikat jachtu Morskiego (popularne do niedawna Patenty Flagowe są już nieważne), przy czym jednostki, które w przeszłości były zarejestrowane w Izbie Morskiej (w Gdyni, Słupsku lub Szczecinie) muszą jednak pozostać w rejestrze Izby Morskiej tak długo, jak długo będą mieć status statków morskich.
Ponadto statki morskie przeznaczone do uprawiania sportu i rekreacji a nie służące do działalności gospodarczej (niekomercyjne) o długości kadłuba powyżej 15 metrów muszą przechodzić badania techniczne w PRS lub PZŻ oraz uzyskiwać raz na pięć lat i przedłużać co 2,5 roku Kartę Bezpieczeństwa w Urzędzie Morskim i mieć wyposażenie zgodne z Zarządzeniem Dyrektora Urzędu Morskiego.
Ponadto statki morskie przeznaczone do uprawiania sportu i rekreacji a służące do działalności gospodarczej (komercyjne) muszą przechodzić badania techniczne w PRS lub PZŻ oraz uzyskiwać raz na pięć lat i przedłużać co roku Kartę Bezpieczeństwa w Urzędzie Morskim i mieć wyposażenie zgodne z Zarządzeniem Dyrektora Urzędu Morskiego.
Niezależnie od powyższych wymagań każdy statek wyposażony w radio pracujące w paśmie morskim (a zdrowy rozsądek i czasem przepisy nakazują je mieć na pokładzie) musi otrzymać z Urzędu Komunikacji Elektronicznej (delegatury w Gdyni i Szczecinie) ważne 10 lat pozwolenie radiowe nadające numery identyfikacyjne Call Sign i ewentualnie MMSI (jeżeli radio ma przystawkę DSC). Od kilku lat możliwe też jest uzyskiwanie pozwolenia radiowego na osobę armatora lub skippera a nie konkretny jacht.


Rejestracja śródlądowych jachtów żaglowych w 2012 roku

Po zmianach Ustawy o Żegludze Śródlądowej, jachty żaglowe podlegają obowiązkowej rejestracji w PZŻ (OZŻ) wyłącznie gdy ich długość kadłuba przekracza 12 metrów (czyli jest obowiązkowa tylko dla 3 jachtów żaglowych w Polsce). Nie wolno jednak pływać jachtem z "gołą burtą" gdyż w takim przypadku przepisy żeglugowe (Dz. U. 212/2003) nakazują, by jacht nie podlegający obowiązkowi rejestracji był "oznakowany", to znaczy miał na burcie umieszczone w sposób czytelny i trwały "nazwę lub inny znak rozpoznawczy o wysokości co najmniej 10 centymetrów" a na rufie lub w kokpicie informację z "imieniem, nazwiskiem i portem macierzystym armatora jednostki". Zdecydowana większość armatorów posługuje się więc nadal starymi (dobrowolnymi) dowodami rejestracyjnymi z PZŻ lub uzyskuje dobrowolnie nowe (bezterminowe) w Okręgowych Związkach Żeglarskich, aby mieć jakikolwiek dowód własności łodzi i uniknąć "oznakowywania". Niezależnie od powyższych przepisów trzeba pamiętać, że nie wolno z takich jachtów wędkować, dopóki się ich bezterminowo nie zarejestruje w starostwie powiatowym jako łodzi wędkarskiej, przy czym jest to dopuszczalne tylko dla jachtów o kadłubie, którego iloczyn długości i szerokości nie przekracza 20 metrów kwadratowych, a moc silników 20 kW (26,6 KM)


Rejestracja śródlądowych jednostek napędzanych siłą ludzkich mięśni (np kajaki, rowery wodne, bączki itp)

Jednostki pływające bez napędu mechanicznego lub żaglowego nadal nie podlegają obowiązkowi rejestracji, jeżeli mają długość poniżej 20 metrów i nie są przeznaczone dla więcej niż 12 osób.
Nie wolno jednak pływać taką jednostką z "gołą burtą" gdyż w takim przypadku przepisy żeglugowe (Dz. U. 212/2003) nakazują, by statek nie podlegający obowiązkowi rejestracji był "oznakowany", to znaczy miał na zewnątrz umieszczone w sposób widoczny i trwały "nazwę lub inny znak rozpoznawczy o wysokości co najmniej 10 centymetrów" oraz w widocznym miejscu "imię, nazwisko i port macierzysty właściciela statku". By tego uniknąć można:
a) dobrowolnie zarejestrować jednostkę w Okręgowym Związku Żeglarskim lub
b) dobrowolnie zarejestrować jednostkę w Starostwie Powiatowym jako wędkarską (obowiązkowo, jeżeli naprawdę mamy zamiar z niej wędkować), przy czym jest to dopuszczalne tylko dla łodzi o kadłubie, którego iloczyn długości i szerokości nie przekracza 20 metrów kwadratowych


Opłaty za egzaminy i patenty żeglarskie i motorowodne 2012

Obowiązujące od 24.06.2006 do 16.10.2012 rozporządzenie Ministra Sportu ustaliło nastepującą wysokość opłat za egzaminy na poszczególne stopnie:
Żeglarz Jachtowy i Sternik Motorowodny - 200 zł,
Sternik Jachtowy, Starszy Sternik Motorowodny i Licencje na holowanie - 300 zł
a za wystawienie wszystkich patentów i licencji - 50 zł.
Od wszystkich tych opłat osobom uczącym się w wieku do 26 lat przysługuje 50% zniżki.


polskie uprawnienia motorowodne do 16.10.2012

Polskie patenty motorowodne rozporządzenia Ministra Sportu, Dz.U. 115/2006

  1. PATENT

Sternik Motorowodny

2.       NOWE WYMAGANIA

Ukończone 12 lat, odbyty kurs i egzamin, na którym należy okazać: dowód tożsamości, badania lekarskie ważne 6 miesięcy i zdjęcie a niepełnoletni zgodę rodziców.

3.        NOWE UPRAWNIENIA

Prowadzenie łodzi motorowych z silnikami o mocy do 60 kW (80 KM)na śródlądziu, a na morzu 2 mile od brzegu w porze dziennej.

  1. PATENT

Starszy Sternik Motorowodny

2.       NOWE WYMAGANIA

Ukończone 18 lat, odbyty kurs, staż 200 godzin na dowolmnym akwenie i egzamin, na którym należy okazać: dowód tożsamości, badania lekarskie ważne 6 miesięcy i zdjęcie. Staż dokumentuje się opiniami z rejsów lub oświadczeniami własnymi.

3.        NOWE UPRAWNIENIA

Prowadzenie na śródlądziu łodzi motorowych bez ograniczeń, a na morzu łodzi o długości do 12 m po Morzu Bałtyckim i innych morzach zamkniętych.

  1. PATENT

Morski Sternik Motorowodny

2.       NOWE WYMAGANIA

Patent Starszego Sternika Motorowodnego, staż morski 600 godzin w minimum 3 rejsach, w tym 200h na jachtach o długości 12-18m i 1 rejs pływowy powyżej 100h po wodach o skoku pływu powyżej 1,5m (2 porty).

3.        NOWE UPRAWNIENIA

Prowadzenie na śródlądziu łodzi motorowych bez ograniczeń, a na morzu łodzi o długości do 18 m

  1. PATENT

Kapitan Motorowodny

2.       NOWE WYMAGANIA

Patent Morskiego Sternika Motorowodnego, staż morski 1200 godzin w minimum 6 rejsach w tym 400 godzin samodzielnego prowadzenia jachtu o długości 10-18m oraz co najmniej 1 rejs powyżej 100h na statku powyżej 20m(jachty zarówno motorowe jak i żaglowe).

3.        NOWE UPRAWNIENIA

Prowadzenie jachtów motorowych bez ograniczeń.

Powyższe patenty motorowodne Motorowodnego Sternika Morskiego i Kapitana Motorowodnego upoważniają osoby posiadajace też żeglarski patent Sternika Jachtowego do prowadzenia jachtów żaglowych, do których prowadzenia konieczny jest patent Jachtowego Sternika Morskiego i Kapitana Jachtowego.

Powyższy zakres uprawnień dotyczy osób, które mają patenty wydane od 2006 roku. Osoby mające "stary" patent, aby uzyskać "nowe" uprawnienia, powinny wystąpić do PZMWiNW o wystawienie nowego patentu.


Polskie uprawnienia żeglarskie do 16.10.2012

Polskie patenty żeglarskie - rozporządzenie Ministra Sportu, Dz.U. 115/2006

  1. PATENT

żeglarz jachtowy

2.       NOWE WYMAGANIA

Ukończone 12 lat, odbyty kurs i zdany egzamin. Na egzaminie trzeba okazać badania lekarskie ważne 6 miesięcy, zdjęcie 45*35mm, korzystający ze zniżek legitymację szkolną lub studencką, niepełnoletni zgodę rodziców.

3.        NOWE UPRAWNIENIA

prowadzenie jachtów żaglowych po wodach śródlądowych bez ograniczeń (w praktyce o długości do 20 m) oraz prowadzenie jachtów żaglowych o długości do 8,5m na morzu 2 mile od brzegu w porze dziennej. Młodzież do 16 lat tylko pod nadzorem osoby pełnoletniej.


 

  1. PATENT

sternik jachtowy

2.       NOWE WYMAGANIA

Ukończone 18 lat, odbyty kurs i zdany egzamin. Na egzaminie trzeba okazać badania lekarskie, zdjęcie 45*35mm i opinie z rejsów (przed egzaminem jest wymagany staż pełnomorski 200 godzin w minimum 2 rejsach). Korzystający ze zniżek legitymację szkolną lub studencką, niepełnoletni zgodę rodziców.

3.        NOWE UPRAWNIENIA

prowadzenie jachtów żaglowych po wodach śródlądowych baz ograniczeń (w praktyce o długości do 20 m) i jachtów o długości do 12m na Bałtyku i innych morzach zamkniętych a na pozostałych wodach morskich 20 mil od brzegu. 

Patentów Żeglarza i Sternika Jachtowego nie da się weryfikować na jakiekolwiek patenty motorowodne, ale Sternika Jachtowego można zweryfikować na miedzynarodowy patent żeglarski ISSA stwierdzający kwalifikacje do rekreacyjnego prowadzenia jachtów żaglowych do 24 m długości kadłuba bez ograniczeń akwenu.

Powyższy zakres uprawnień dotyczy osób, które mają patenty wydane od 2006 roku. Osoby mające "stary" patent (tzn wystawiony do końca 2005 roku) aby uzyskać "nowe" uprawnienia, powinny wystąpić do PZŻ o wystawienie nowego patentu


 

Polskie pełnomorskie patenty żeglarskie rozp. Ministra Sportu, Dz.U 115/2006

  1. PATENT

Jachtowy Sternik Morski

2.       NOWE WYMAGANIA

Patent Sternika Jachtowego, staż morski 600 godzin w minimum 3 rejsach, w tym 200h na jachtach o długości 12-18m i 1 rejs pływowy powyżej 100h po wodach o skoku pływu powyżej 1,5m (2 porty).

3.        NOWE UPRAWNIENIA


Prowadzenie jachtów żaglowych po wodach śródlądowych bez ograniczeń oraz na morzu jachtów o długości kadłuba do 18 metrów

  1. PATENT


Kapitan Jachtowy

2.       NOWE WYMAGANIA

Patent Jachtowego Sternika Morskiego, staż morski 1200 godzin w minimum 6 rejsach w tym 400 godzin samodzielnego prowadzenia jachtu o długości 10-18m oraz co najmniej 1 rejs powyżej 100h na statku powyżej 20m.

3.        NOWE UPRAWNIENIA


Prowadzenie jachtów żaglowych bez ograniczeń

Powyższe patenty żeglarskie Jachtowego Sternika Morskiego i Kapitana Jachtowego upoważniają osoby posiadajace też Starszego Sternika Motorowodnego do prowadzenia jachtów motorowych, do których prowadzenia konieczny jest patent Morskiego Sternika Motorowodnego i Kapitana Motorowodnego.

Powyższy zakres uprawnień dotyczy osób, które mają patenty wydane od 2006 roku. Osoby mające "stary" patent, aby uzyskać "nowe" uprawnienia, powinny wystąpić do PZŻ o wystawienie nowego patentu.

 


Informacje ze strony http://www.anw.pl/przepisy.html


 

 

 

PŁYWAJ Z GŁOWĄ !!!

Uśmiechnij się czasem do innych wodniaków.

Pliki cookies